Vesak
Naar het centrum van Kandy gaan kijken naar de feestelijkheden rond het ‘Vesak’ feest. Het was er enorm druk omdat vanuit heel het land (en sommigen ook van daarbuiten) boeddhistische pelgrims naar Kandy komen om de tempel van de tand te bezoeken en de feestelijkheden daar mee te maken. Na een wandeling langs het ‘Kandy lake’ genoten van een kopje koffie bij het beroemde Queens-hotel, waar ik op mijn eerste reis naar Sri Lanka ook een nachtje gespendeerd had. Dat was wel heel apart en het deed wel wat met mij.
In de avond weer terug gegaan naar het centrum omdat er toen een optocht was waarbij een replica van de tand van Boeddha op een olifant rond de Tempel van de Tand wordt gedragen, volop mensen dus, maar wel prachtig om te zien; veel dansers, vuurjongleurs, dansers, versierdeolifanten en mannen met enorme zwepen die daarmee keihard op de grond sloegen waardoor alle vogels erg schrokken en spontaan begonnen te poepen, gelukkig stonden wij niet onder een boom, anderen helaas wel……
Later bij een restaurantje gegeten waar enorme rijen mensen op eten stonden te wachten. Na uitleg van Sura bleek dat het traditie is voor Boeddhisten om te vasten deze dag en vervolgens van restaurants en/of rijke mensen na zonsondergang gratis vegetarisch eten krijgen. Wij hadden geen zin om in zo een rij te gaan wachten en hebben dus boven heerlijk genoten van een betaalde maaltijd, wel met vlees.
