Verjaardag

30 april 2007 - Kandy, Sri Lanka

Op Koninginnedag (tevens mijn verjaardag) en in Sri Lanka was de Boeddhistische feestweek ‘Vesak’ begonnen, de eerste dag noemen ze Poy-day. Op deze dag herdenken ze de geboorte, de verlichting en de dood van de Boeddha. Vanaf deze dag mag er een week lang geen alcohol gedronken worden. Maar daar vinden wij wel oplossingen voor natuurlijk….

In de ochtend eerst genoten van een lekker ontbijtje en daarna naar de prachtige botanische tuinen in Kandy gegaan. Hier was ik 15 jaar geleden ook geweest en het was wel grappig dat de cafetaria waar ik toen wat gedronken had er nog steeds stond, oud, vervallen en niet meer in gebruik, maar hij stond er wel, haha. Wel apart om daar na zo een lange tijd weer te zijn. We hebben daar heel wat afgewandeld en erg aparte planten en bomen gezien, maar natuurlijk ook genoten van een frisse ijsthee op een terrasje in het midden van de tuinen.

In de middag naar het olifanten weeshuis geweest, vervolgens gingen we lunchen bij een prachtige rivier. Plotseling kwam daar een grote groep wilde olifanten aan om te badderen. Het was wel een heel gaaf gezicht om dat van zo dichtbij te mogen zien.

Bij het hotel aangekomen even relaxt op ons balkonnetje gezeten tussendoor kwam er een aapje en lokten wij heb door een rode banaan naar beneden te gooien wat hij zich
goed liet smaken.

De avond hadden we vrijgehouden voor een optreden van de Kandy-dancers, iets wat je moet gezien hebben als je Kandy bezoekt. Erg traditioneel, maar mooi en vermakelijk om te zien. Jesse heeft enorm veel prachtige foto’s kunnen maken van dit schouwspel.

Later hebben we met Sura mijn zijn verjaardag gevierd bij een Chinees restaurant, wat
volgens Sura, één van de beste restaurants van Kandy is. De locatie was prachtig, we keken uit over de hele stad, dus overal mooie lichtjes en op een heuveltop een groot Boeddha beeld dat zacht verlicht was en over de stad leek te waken. We hadden echter wel een klein probleem; we konden geen bier of arak bestellen in verband met ‘Vesak’. Wel zei de ober meerdere malen met een grijns dat we wel thee konden bestellen. Dat leek niet echt een goed alternatief, maar ach we konden eigenlijk niet anders en waren wel benieuwd waarom hij die thee zou graag wou verkopen. Toen het theepotje en de kopjes op tafel kwamen schonk de ober met een brede lach de thee in, er bleek dat er in plaats van thee, bier in het theepotje zat!!! Op deze manier zou men als er iemand komt controleren niet door hebben dat wij alcohol dronken. Het was het meest bijzondere biertje wat we ooit gedronken hadden, een moment om nooit te
vergeten! Het eten was inderdaad van top kwaliteit en we hebben met z’n drieën dan ook enorm genoten van de sfeer, het uitzicht, het eten en natuurlijk van de ‘thee’.