Samburu National Reserve, 2e dag
10 september 2024 - Samburu National Reserve, Kenia
We stonden weer heel vroeg op voor het maken weer een gamedrive. Eindelijk heb ik lekker geslapen. Volgens Len had ik wel gesnurkt. Dat was minder leuk te horen als je nét wakker bent en je tentje uitkruipt, grrrr!
Direct bij het binnenrijden van het park, hadden we geluk, de laatste van de de Samburu Special Five de Somali struisvogel zagen we rondlopen met een groep jonkies! Zo leuk om te zien. Naast deze struisvogel bestaan de Samburu Special Five uit de vier anderen die we gisteren al gezien hadden: grevy-zebra, de gerenuk, beisa oryx, en de netgiraf.
Olifanten zie je trouwens heel veel hier. De olifanten komen soms zo dicht bij de truck dat je ze bijna kunt aanraken! We zien een mannetje die zich wel erg vrij te acht en probeert een vrouwtje te bevruchten, vlak voor onze neus. Na een tijdje ga je de olifanten zo vaak zien, dat je de camera op zij legt en gewoon even geniet van de wilde olifanten in Kenia!
De kers op de taart was het spotten van een cheeta in het hoge gras. Voor een kort tijdje was ik de enige die hem kon vinden, maar na een goede omschrijving zag een aantal anderen hem/haar ook. "Waar? Nou daar, het tweede bosje, zie je die twee groepen stammetjes, nou daar vlak voor, in het gras" Als beloning ging het prachtige dier toch maar even rechtop zitten. Hierdoor konden we alsnog mooie plaatjes van hem/haar schieten. Wat een mooie beloning voor het wachten.
Daarna hadden we een break omdat het midden op de dag te heet is en er dan weinig dieren zijn waar te nemen. De tweede gamedrive van de dag leverde vooral veel vogels op; rosy-patched bushshrike (roodbuikklauwier), yellow-fronted canary (Mozambiquesijs), de grappig uitziende Jackson's hornbill, een Afrikaanse kuifarend, de Afrikaanse dwergvalk en de prachtig gekleurde lilac breasted roller (vorkstaartscharrelaar). Ook zagen we weer vaak de olifant en weer van heel dichtbij. We zagen ook enkele vervetten, een zuid-Afrikaanse groene meerkat of blauwaap. Waarom een apensoort meerkatten worden genoemd, is mij een raadsel
Bij terugkeer werden we getrakteerd op een onaangename verassing. Het hard, heel hard geregend en de tenten waren niet afgesloten. De kok en chauffeur waren te laat met alles af te sluiten. Waarschijnlijk deden ze een middag dutje, toen ze wakker werden van de regen, maar waren toen natuurlijk al te laat. Alles was kleddernat. Bij een enkeling was alles droog gebleven en die riep ook vrolijk "bij mij is alles droog". Weer een enkele andere ging zitten en keek naar hoe de rest zich aan het redden waren, waarschijnlijk aan het bijkomen van alle indrukken van de dag. Gelukkig waren er ook velen die de rest kwamen helpen, bij een deel van de groep is alles doorweekt. Bij mij viel het vergeleken anderen wel mee, ik heb een luchtbedje op mijn matras en mijn slaapzak is waterdicht. Dus dat was een opluchting. Maar de rugzak en deel van de inhoud is wel nat. Ook miste ik wat spullen die ik aan de waslijn had hangen, die lagen verspeid over het terrein en een deel had de crew in de keuken neergelegd. We hingen de kleine spullen over onze tenten en waslijn, de matrassen en slaapzakken in de truck om te drogen. Hopelijk is het droog tegen de tijd dat we gaan slapen.
Bij het avondeten riep één persoon dat Peace, de gids beter op de weersverwachtingen had moeten letten, want het was toch haar verantwoording om op ons te letten. Ik was het hier niet mee eens (ik denk de anderen ook niet). Ik zag dat Peace best ontdaan was van het verwijt en liet haar later ook weten dat deze persoon niet namens de groep sprak.
Na het eten gaat een deel vroeg naar bed, zo goed en kaad als het gaat. Een klein deel blijft nog om het kampvuur zitten om na te genieten van de dag en elkaar nog beter te leren kennen. De douches zijn wel afzien, want je kan ook hier geen kleding of spullen kwijt. Het is een beetje behelpen. Na een douche kruip ik mijn tentje in en ga slapen. Ik merk dat ik een kleine, tevreden glimlach op mijn gezicht hebt.
Foto’s
4 Reacties
-
Ton:1 november 2024Herbeleving van alle mooie belevenissen
-
Jessie Van Erp:2 november 2024Prachtig Danny, alle belevenissen zo mooi verwoord en ook de foto’s zijn prachtig 😍👌
-
Danny van der Sluys:2 november 2024Leuk om alles te herbeleven he Jessie? Ik zou zo door truck weer instappen met jullie.
-
Jessie Van Erp:2 november 2024Anders ik wel !😃😘











