Bogan

17 november 2016 - Bagan, Myanmar

De laatste dagen in Yangon gevuld met shoppen en overal even kijken. Chinatown viel erg tegen, geen leuke winkeltjes of terrasjes, maar wel één brei van geuren die wij als westerlingen niet echt prettig voor onze zintuigen vonden. Jakkie bah. Daar zijn we dus ook niet erg lang gebleven.

Wel de dag erop een hele leuke markt bezocht die zeker wél de moeite waard was. De Bogyoke Aung San markt. Deze markt bestaat al sinds 1926 en is opgenomen in de erfgoedlijst van Myanmar opgenomen. Ja, … dat is best uniek voor een markt. Alles in regionen verdeeld, dus een deel met veel juweliers, een ander deel met stoffen etcetera. Was erg sfeervol.

Ook nog een avond in een skybar genoten van een heerlijke cocktail een waanzinnig uitzicht over de stad, waarbij de vele tempel prachtig verlicht zijn, die op die manier er mooi bovenuit komen.

We zijn vandaag gaan rondcrossen in het tempelgebied van Bagan. We verkennen het mega grote terrein met wat ze noemen een elektrische fiets, maar eigenlijk is het gewoon een elektrische brommer. Wel heel leuk om het op deze manier te beleven. Je kan helemaal je eigen gang gaan en de ervaring op jou eigen manier beleven. 

Bagan, één van de vroegere hoofdsteden van voormalig Birma (nu Myanmar), en is gesticht in het jaar 849. Het was de hoofdstad van het Pagan-rijk, waar het boeddhisme het belangrijkste geloof was. Tegenwoordig is boeddhisme nog steeds de voornaamste leefwijze van het land.

Dat deze regio zo belangrijk was in die tijd kan je zeker zien als je ronddwaalt tussen de enorme aantallen tempels dat nu nog in Bagan staan. Niet Ankor Wat, maar Bagan heeft de grootste verzameling boeddhistische tempels, ruïnes en stoepa’s bij elkaar
ter wereld en is veel toegankelijker en makkelijk zelf te doen, heerlijk om dit te verkennen zonder gids die jou voorziet van allerlei informatie die je toch na een uurtje weer vergeten bent. 

Het was een prachtige ervaring met prachtige vergezichten, waarbij je makkelijk afdwaalt naar die tijd en fantaseert hoe het in jouw beleving geweest moet zijn in die tijd. Achteraf gezien had ik  graag de zonsopgang of zonsondergang het tempelcomplex willen bekijken, schijn heel magisch te zijn. Wie weet komt dat ooit nog een keer.