Chillen op het strand

4 oktober 2008 - Búzios, Brazilië

Na weer een lange nacht met boot en bus aangekomen in Buzios, een klein, maar mooi strand dorpje, waar niet zo gek veel toeristen komen.

Gisteren lekker gechilled met de Amerikaanse (halve Mexicaan) Dominic. Hij woont in Los Angelos en wil beroemd worden in de muziek. Weing origineel voor iemand die in  LA woont, maar wel grappig om zijn dromen aan te horen.

Ik heb een heel leuk huisje, met mooi uitzicht. Als je vrijgezel bent, zou je hier makkelijk kunnen wonen. Heel cool ingericht en het blijft ook lekker koel in het huisje. Bed ligt ook heerlijk, dus ik slaap als een roos.

Buzios1 bUZ (2) bUZ (3) bUZ (4) Buz2 Buzios9

Het dorpje is wel redelijk toeristisch vergeleken met andere plaatsen waar ik was en dat merk je gelijk aan de prijzen, voor alles betaal je 50% meer dan elders eerder. Dus is het een sport geworden om zo lekker en goedkoop mogelijk te eten, drinken etc.

Vandaag na het ontbijt een beetje in de buurt gewandeld en de natuur is hier weer heel anders dan in de Pantanal, Amazones of Iguacu. Hier is het een stuk droger in de lucht en zie je weinig palmen maar wel strakke cactussen. Ook veel rotsen en dergelijke.

Het is wel een mooi plaatsje hier en prachtig om vanuit je Posada (soort bungalowtje) in de heuvels naar de kust te kijken, dat geeft wel een gevoel van totale ontspanning. Mijn lichaam is ook erg blij dat het nu een beetje rust krijgt......

Buzios1Buzios2Buzios3

Hier heb je iets van 22 grote en kleine stranden. Vandaag heb ik er 1 bezocht in de ochtend tot vroeg in de middag waar het lekker chillen is en nu is het niet bloedheet, dus prima vol te houden. Wel wennen om in zout water te zwemmen in plaats van rivieren; dus opletten dat je niets binnen krijgt, het zoute water trekt erg aan je huid als het opdroogt en is veel, echt veel kouder, brrr.

Ik heb een beker en stamper op het strand gekocht, zodat ik vanavond zelf Caiparinhas kan maken en nuttigen. Dat heeft wel zijn charme, haha en ik weet na Alter do Chou hoe de echte Braziliaan ze klaarmaakt.

Vanmiddag even kijken wat er in het centrum van het dorp te doen is, volgens de folders hier heb je daar wat leuke betaalbare resaurantjes en pubs.

Gisteren zelf heerlijke Caiparinhas gemaakt en genoten van de zwoele avond op het terrasje van mijn Pousada-bungalowtje. Het leven is zo slecht nog niet.

Vanochtend vroeg ontbeten en afscheid genomen van Dominic, die naar Rio verder gaat. Na het ontbijt had ik een boot-tochtje gepland.

Na een behoorlijk stuk ter voet afgelegt te hebben kwam ik aan bij de pier en na een ijskoud vers fruit drankje naar binnen te hebben gegoten, de boot op gegaan. Nu niet met het simpelere volk van Brazilie, nee, dit keer zat de boot vol met veel rijke Argentijnen,die hier vakantie houden. Wat wel jammer was is dat ze allemaal kinderen hadden. Die renden als een stel wildebrassen heen en weer, gilden veel en hadden weinig manieren. Weer ben ik blij dat ik zelf geen koters heb en dat de kans is dat dit ´per ongeluk´ zal gebeuren ook nihil is bij ons, haha.

Het was een leuke tocht langs wat eilandjes hier in de omgeving. Ook heb ik er even mogen zwemmen en snorkelen, maar dat was toch een stuk minder bijzonder dan toen in Alter do Chou. Waarom?, nou daar zag je vissen, hier niet. Het enige wat ik zal was anden stenen op de bodem en af en toe kinderlijfjes vlak voor mijn neus het water binnendringen. Hmmm, had ik al gezegt blij te zijn ze zelf niet te hebben...?

Buzios4Buzios6buz018

Wat wel heel apart was is het feit dat er daar pinguins in het water zwemmen. Ja, pinguins, die wandelende duikelaars van de Zuid pool. Hoe dat kan hb ik geen idee van,maar wel leuk om die beestjes in het wilden in deze hitte tegen te komen.

Buzios5 bUZ (6) bUZ (7)

Intussen heb ik gehoort via verschillende mensen dat het voor mijn ex-collga´s die naar Fortis zijn overgestapt slechte tijden zijn en dat het onderdeel ABN AMRO verkocht zal worden. Wow,... daar ben ik wel even van geschrokken. Ik leef met jullie mee en hoop dat de veranderingen niet te heftig zullen zijn en dat jullie snel zekerheid krijgen over jullie toekomst!

Vanavond probeer ik wat typische Braziliaanse muziek te gaan horen, alleen waar is nog de vraag. Voor die tijd hoop ik nog en wasserette tegen te komen, want mijn backpack zit vol met vuile broeken en stinkende T-shits en hoop daar snel vanaf te kunnn komen.Bij de Pousada kan het wel maar daar betaal jegewoon 2,50 Euro per onderbroek en 4,50 Euro voor T-shirts etc. Das wel wat overdreven vind ik en hoop dus ietsmet wat normalere prijzen tegen te komen.

Die nacht was het de hele nacht zwaar onweer met keiharde klappen boven mijn Pousada. Niet echt veel van nachtrust mogen genieten, dus maar een keer lekker uitgeslapen. Niet zonder reden, want het regende nog steeds.

Na een laat ontbijt twijfelde ik erg wat ik met deze Hollans-weer-dag in Brazilie aan moest. Dus ik besloot naar het centrum van Buzois te lopen in de mot-regen, was best wel lekker moet ik bekennen. Daar heb ik een super goed koffietentje ontdekt. Dat was een welkome verrassing want de koffie is eigenlijk overal te goor om in de slokdarm te deponeren. Maar nu eindelijk een lekker bakkie leut.

Ook besloot ik een toffe bermuda (zo heet een halflange broek, toch.....?) te kopen en wat door de winkelstraat te banjeren op zoek naar een strak souvenir. Ik liep toen een klein bureau tegen het lijf dat trips boekte en zag dat als de oplossing voor de regenachtige dag. Voor diezelfde middag boekte ik een minibus tour van 3 uur en voor de volgende dag een complete boot-dag met veel strand bezoek en meer leuks.

In de middag kwam netjes op tijd de gids mij bij mijn pousada ophalen en het werd een leuke trip met mooie beelden, leuke medereizigers en een melige gids die voor de verandering ook Engelds sprak.

We bezochten onder andere de surfstranden die wel heel gaaf waren, maar het water daar is wel een stuk kouder. Gelukkig was er net iemand aan het windsurfen die fantastische stunts uithaalde.

We hebben daarna onder andere het oude centrum van Buzios bezocht en een canchassa brouwer. Hij liet het brouwproces zien en had een specialiteit; choco-cachassa. We moichten allemaal proeven en het had echt een super strakke smaak, niet zo mierzoet als een likeur, maar wel met een duidelijke chocosmaak. Ik moest gelijk aan al mijn chocolade lievende geliefden in Nederland denken, wat zouden jullie dit allemaal graag geproeft hebben.

Aan het eind mogen genieten van een super mooie zonsondergang. Helaas is dat niet altijd over te brengen op een foto, maar neem van mij aan dat het een indrukwekkend samenspel van kleuren was.

Buzios7Buzios8buz004buz005 buz006buz007

In de avond met ik met de man die hier voor mij de pousadas en hotels heeft gereserveerd en vervoer regelde een drankje gaan drinken bij één van de trendy (nou ja, trendy) tenten van Buzios. Martijn was leuk gezeldschap en uiteindelijk hebben we tegen 22.00 uur gedineerd samen. Dat klinkt laat, maar dat is hier heel normaal.

Na het eten nog wat gedronken, het werd laat, maar was wel heel leuk en relaxt om eens na zo lang weer eens in het Nederlands te kunnen praten en denken.

Vandaag dus de gehele dag een trip met hoofdzakelijk een boot naar de diverse eilandjes in de omgeving van Buzios en haar buren.

WEe hebben prachtige schilpadden in de zee zien zwemmen. Helaas zijn die bijna niet op camera vast te leggen omdat ze binnen drie seconden weer in het water duiken. Wel super vet om die beesten in het wild te zien dobberen en opduiken.

We bezochten als eerste een paar prachtige grotten die in azur-blauwe water oprijzen. Prachtig die kleur van het water in combo met de bleke grotten die eruit te voorschijn komen.

We hebben daarna gesnorkeld en ik heb een hoop mooie vissen gezien. Hoe ze heten weet ik niet, want ze beantwoorden geenb enkele vraag ik ik hun stelde. Tsss, beetje arrogante vissen dus, haha!

Buzios11Buzios12buz008

Buzios10 Buz1

We gingen ook naar een klein strand met een super stijle heuvel waar je vanaf kon glijden. Aangezien ik weer gelukkig was getroffen met toffe trip-genoten, ging iedereen wel een poging wagen. Wat hebben we gelachen met elkaar, want makkelijk was het niet en iedereen (ook ik) ging een aantal keren prachtig onderuit. Maar na een paar pogingen heeft bijna iedereen toch tenminse één keer met succes de helling afgegleden.

Daarna nog een keer gesnorkeld en heerlijk gezwommen en gelachen met de mede-trippers. Daarna hadden onze magen wel behoefde aan wat inhoud en zijn we om een uur of vier gaan lunchen. Dat had van mij wel iets eerder gemogen omdat mijn maag al zeker een uur ik-heb-honger-geluiden maakte. Het was wel lekker, gelukkig.

Als afsluiter van de trip hebben we nog een oud fort bezocht met oude kanonnen en dat soort speelgoed. Wel had je een super strak uitzicht vanaf dat fort en zag het fort tijdens de zonsondergang er bijzonder mistrieus uit.

buz009buz013

buz012buz010

Het was een leuke laatste trip in Brazilie en ben blij dat ik er niet voor gekozen had om op het strand te chillen. Dat kan namelijk morgen ook nog wel even. Ik vlieg pas tussen 23.00 en 24.00 uur weg vanuit Rio de Janeiro richting Lissabon en dan naar Nederland. Kortom, ik heb nog een hele dag om te genoeten van de warme zonnestralen en kan ik nog één dag mijn brakke Portugees los laten op de Brazilianen die de pech hebben met mij in contact te komen.

Ik kijk ook wel naar uit om naar huis te gaan want bepaalde bijzondere mensen ga je toch wel missen ;-) Ik zie jullie snel en laat nog even weten via deze blog hoe de laatste dag en de terugreis waren en hoe het welkomscommittee op Schiphol was.