The Last Day

19 november 2023 - KWI Zone 3 Qatar Airways Counters, Koeweit

English below

Laatste dag in India. Mijn vlucht gaat pas ruim een uur na middernacht,  dus ik heb mij voorgenomen deze dag ten volle te benutten.

Lekker vroeg opgestaan en weer een curry voor ontbijt. Eerlijk gezegd ben ik wel klaar met curry-ontbijt. In de middag of avond prima, maar in ochtend is niet echt mijn ding.  Toch heb ik het drie weken weten vol te houden.

Daarna ben ik gaan hiken door de rijstvelden (paddies) en dorpjes. Veel mooie volgels gespot. Maar ook de vergezichten over de rijstvelden is prachtig,  vooral nu het deze ochtend niet bewolkt is en de zon prachtig de velden een mooie gloed geven.

20231118_09400820231118_094711

Daarna kwam ik zomaar een draak tegen. Het was een grote hagedis, later bleek,  toen ik foto's aan lokale mensen let zien,  dat deze uiteindelijk groot was.  Hij bleed gelukkig netjes zitten.  Wel indrukwekkend hoor, zo groot, zo dichtbij. Ik kon hem bijna aaien, maar die dat maar niet, je weet maar nooit.

20231118_103919

Na een paar uur rondstruinen,  terug naar het Wood house voor een frisse douche, want om 12:00 heb ik een afspraak voor een Aryurveda massage. Dit is een massage met verschillende oliën waar dan telkens andere natuurlijke stoffen (kruiden) en de concentratie op de huid, energie en herstel ligt. Het duurde 100 minuten, maar het voelde niet als een lange rit. Daarna mag je een uur niet douchen om de kruiden goed in te laten werken. Na de douche voelde ik mij weer helemaal het mannetje.

Na die douche en een kleine lunch had ik nog een laatste bezigheid geboekt: Een boottocht door de backwaters, waar Kumarakom bekend om is. De daarom volgende drie uren op een (iets te) langzaam tempo door de backwaters gevaren. Het is nog steeds een blauwe lucht. Dat is de eerste volle dag zonder veel bewolking.  Weer veel mooie natuur mogen aanschouwen en heel bewust van de laatste vakantie-uren genoten.

20231118_15154720231118_16400020231118_16415120231118_154634

Daarna inpakken. Dat is niet zo'n lang proces, want ik heb mijn bagage nooit echt uitgepakt en netjes en op volgorde gehouden, dus snel klaar. Nog een laatste lange douche en een maaltijd genomen.

Niet veel langer kwam de taxi. Ik kreeg nog een leuk aandenken mee van de gastheer en gastvrouw, een kleine shikara boot, zo lief!

20231117_223709

Nu wachtend op Kuwait Airport op mijn laatste vlucht, straks ga ik weer naar mijn man, zo blij hem weer bij mij te hebben over zo'n 10 uur.

Dank jullie wel voor het lezen en 'meereizen ' en tot een volgende reis!

==========

Last day in India. My flight doesn't leave until more than an hour after midnight, so I decided to make the most of this day. Got up nice and early and had another curry for breakfast. To be honest, I'm done with curry breakfast. Fine in the afternoon or evening, but in the morning is not really my thing. Still, I managed to keep it up for three weeks.

Then I went hiking through the rice fields (paddies) and villages. Spotted many beautiful birds. But the views over the rice fields are also beautiful, especially now that it is not cloudy this morning and the sun gives the fields a beautiful glow.

20231118_09471120231118_094008

Then I randomly came across a dragon. It was a large lizard, later when I showed pictures to local people, it turned out to be large. Luckily he sat down nicely. Very impressive, so big, so close. I could almost pet him, but that one didn't, you never know.

20231118_103919

After a few hours of wandering around, back to the Wood house for a fresh shower, because at 12:00 I have an appointment for an Aryurveda massage. This is a massage with different oils, each with different natural substances (herbs) and the concentration on the skin, energy and recovery. It took 100 minutes, but it didn't feel like a long drive. Afterwards, you should not shower for an hour to allow the herbs to work properly. After the shower I felt like a man again.

After that shower and a small lunch I had booked one last activity: A boat trip through the backwaters, for which Kumarakom is famous. The next three hours we sailed through the backwaters at a (slightly too) slow pace. It's still blue skies. That is the first full day without much cloud cover. I was able to see a lot of beautiful nature again and consciously enjoyed the last hours of our holiday.

20231118_15463420231118_16400020231118_16415120231118_151547

Then pack! That's not a long process, because I never really unpacked my luggage and kept it neat and in order, so it was done quickly. Had a last long shower and a meal. Not much longer the taxi arrived. I received a nice souvenir from the host and hostess, a small shikara boat, so sweet!

20231117_223709

Now waiting at Kuwait Airport for my last flight, later I will go back to my husband, so happy to have him with me again in about 10 hours.

Thank you for reading and 'traveling along' and see you on the next trip!