Uxmal, eten uit de grond en Campeche

4 mei 2019 - Campeche, Mexico

4 mei 2019

We vervolgden onze route vroeg in de ochtend naar de ruïnes van Uxmal. Op haar hoogtepunt woonden er in Uxmal zo'n 25.000 inwoners. Het is dan ook één van de best bewaarde tempels van de Maya’s en wat mij betreft een stuk indrukwekkender dan Chichén Itzá. Een prachtig complex met een hele mooie grote (tovenaars) tempel als het centrale punt. Op het hoogtepunt leefden er zo'n 25.000 mensen.

20190504_100228

Met 3 anderen van de groep één van de kleinere tempels beklommen, maar bovenaan gekomen was het toch niet zo heel klein. Het was behoorlijk hoog en stijl. Hoogtevrees, shoot! Gelukkig met wat psychische hulp van één van de anderen, toch zonder al te veel drama naar beneden gekomen.

Die middag hebben we een gerecht uit de grond gegeten! De naam is mij ontschoten. Het is een soort Mexicaans stoofvlees. Door bepaalde specerijen wordt het vlees rood van kleur, afgedekt met onder andere bananenblad een aantal uren in de grond gestopt. Omringd met hout en een soort kolen. Na twee tot drie uur is het klaar. Het lijkt ook wel wat op pulled pork, maar heeft een uitgesproken, intense smaak, zeker de moeite waard!

We reden vervolgens langs de Golf van Mexico, waar pelikanen we hier en daar een vliegende pelikaan tegenkwamen. Pracht vogels!

Laat in de middag kwamen we aan in Campeche, deze stad is echt een authentiek vestingstadje met een ommuurde historische kern en straten met kinderkopjes. Super hinderlijk om op te lopen. Het stadje is wel heel sfeervol en is zelfs in 1999 toegevoegd bij het UNESCO Werelderfgoed. Het was heerlijk even door de kleurrijke straatjes te struinen om vervolgens met de groep heerlijk op het terras te dineren. Darna zagen we nog een dronken man op een auto slapoen. Hilarisch

1. Evelien:
    14 mei 2019
    Jeetje man, nu al je verslagen gelezen die je tot nu toe hebt geschreven. Wat een fantastische reis ben je aan het maken!! En geweldige foto's!! En ik ben blij te lezen dat je het erg naar je zin hebt!!
    Ga nog heerlijk genieten en kan niet wachten op je volgende verslag!!
    Liefs Eef xxx