Rio Dulce

12 mei 2019 - Río Dulce, Guatemala

Op de 12e mei werd Janine om 04:30 opgehaald door medewerkers van het reisbureau van Guatemala en naar het vliegveld gebracht. Janine zal via Atlanta terugreizen naar Nederland waar ze door haar zoon en rest van de familie opgevangen zal worden. Wanneer het lichaam van Maurice naar Nederland zal komen weten wij niet.

Zoals eerder gezegd zouden we eigenlijk gisteren naar Honduras vertrekken, maar dat is dus van de baan. Wij rijden direct door naar Rio Dulce;, met een korte tussenstop in Quiriguá, een minder bekend en beroemde Mayastad, maar weel leuk voor een stop onderweg. Daar zagen we nog een prachtig toekan stelletje en een kolibrie.

12 mei (13)

12 mei (18)

20190512_102112

12 mei (31)

Na deze snikhete ervaring, de bus in en verder onderweg naar Rio Dulce, een Caribisch dorpje in aan een prachtig groot meer met een super relaxte uitstraling. We waren wel een tijdje onderweg, maar wat was het een verademing toen we daar aankwamen. We slapen in kleine huisjes aan het water op een klein eiland.

Die middag even teruggetrokken in mijn huisje, wasje gedaan, was gelezen en vooral relaxen. Later nog even aan het zwembad gelegen en in de avond lekker gegeten. De volgende ochtend een prachtige boottocht gemaakt en heel veel bijzondere vogels gespot, en het weer was werkelijk fantastisch. De boottocht was eigenlijk onbeschrijfelijk. Maar het was de hele ochtend en een deel cvan de middag op en top genieten.

Daarna helaas uitchecken en richting Tikal. Helaas, werd dat ook nog een heel gedoe. Er was een dorp boos, die wilden een betere weg. Op zich logisch, want de wegen in Guatemala zijn waar klote.  Maar omdat de dorpelingen een toezegging van de burgemeester eisten, besloten ze een blokkade op te zetten. Dat was niet zo tof. We stonden uren stil zonder ook maar enig idee of er snel een einde aan zou komen. Uiteindelijk besloot de reisleidster terug te rijden naar Rio Dulce. En het is bijna het script van een slecht B-comedy, toen we daar aankwamen kregen we het nieuws dat de blokkade opgeheven was. Het was intussen een uur of negen in de avond, dus gingen we eerst wat eten en toen toch weer de hele route af te leggen. In het donker, in een gebied waarvan het Ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert om s’ avonds vooral niet te reizen omdat daar soms overvallen en ontvoeringen plaatsvinden. Maar veel keuze hadden we niet, want we lopen al een dag achter. Enfin, om 01:30 kwamen we veilig aan in Flores en gingen we allen direct naar bed. De volgende dag zouden we weer vroeg moeten opstaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fabian:
    Tja binnenlandse politiek...
    Gave foto’s man....
  2. Mari de Laat:
    Hoi Danny.
    Net je blog gelezen. Vreselijk nieuws en een domper op je reis.
    Prachtige foto's en nog een fijne reis.
  3. Anja De Gouw:
    19 mei 2019
    Wat een reis , je maakt heel wat mee! Prachtige foto’s , nog een fijne reis .