Honeymoon: Relaxen in Luang Prabang

7 mei 2010 - Luang Prabang, Laos

De laatste twee dagen in Laos, we hebben besloten het iets rustiger aan te doen en te genieten van deze stad en zijn sfeer. Luang Prabang is dan misschien een stad, maar het voelt eerder als een groot dorp. Het is dan ook een stad waar je gemakkelijk een aantal dagen blijft hangen en te chillen. ’s Ochtends kun je bij verschillende kraampjes terecht voor gevulde baguettes en smoothies, terwijl je ’s avonds terecht kunt bij een night market voor heerlijk eten en souvenirs.

In eerst instantie zouden we de aller eerste dag geen programma hebben en de laatste dag Loasiaanse kookles nemen, maar de dagen waren helaas door de gids omgegooid, waardoor we eigenlijk te weinig tussendoor konden relaxen of uitslapen en eigenlijk hadden we daar best wel behoefte aan.

Wel zijn we die dag weer vroeg opgestaan om naar kookles te gaan, maar wat bleek, we moesten eerst een uur over een bloed hete markt waar er geuren waren die je liever niet ruikt en zeker niet in deze hitte. Niet echt sfeer bevorderend. Er stond geen zuchtje wind. Op de markt zagen we hele mooioe groene duifjes in een klein kooitje klaar om geslacht te worden (denken we). Vanaf het begin hadden we het eigenlijk al een beetje gehad en ook onze medecursisten waren niet óns soort mensen. Daardoor besloten Jesse en ik halverwege het marktbezoek er tussenuit te knijpen. We waren net twee stoute schooljochies die gingen spijbelen.

Mooie groene duifjes, zo zielig

We gingen terug naar het hotel en lekker chillen, want buiten was het echt te heet die dag. Het is trouwens prettig vertoeven hoor, want er heerst een leuke sfeer bij Ban Lao Villa en het ziet er allemaal prima uit, met vriendelijk personeel en bazin, dus klagen, nope dat doen we niet.

Onze verblijfplaats in Laos Ban Lao Villa

In de avond gingen we naar de nachtmarkt in Luang Prabang, waar vele mooie kleuren en geuren elkaar in de tropische nacht afwisselden. Lekker gegeten bij een eenvoudig maar goed restaurantje en vervolgens lekker weer naar het hotel gegaan.

De laatste volledige dag konden we dan eindelijk eens heerlijk lang in bed blijven liggen. Na een lekkere douche en het ontbijt konden we door de hitte niet erg veel doen, want, zoals eerder verteld, staat er ook geen zuchtje wind en brand de zon erg fel. Zelfs de lokalen kunnen er niet zo goed tegen en liepen ook behoorlijk te zweten en ook de vogels bleven in de schaduwrijke plekken zitten.

We zijn uiteindelijk wel naar de winkelstraat gegaan, waar de avond ervoor de nachtmarkt was en hebben we lekker langs de rivier gelopen, waar de Loasiaanse jongetjes van een jaar of tien van de bruggetjes de rivier in sprongen voor verkoeling, gelijk hebben ze! Ik zou zo mee willen doen.

Jongeren springen...

In de avond zijn we gaan eten bij hetzelfde restaurantje waar we begin van de week al eerder waren geweest. Daar hebben ze life Loasaanse muziek en dans en een beetje cultureel erfgoed moeten we wel oppakken, naast alle reeds bezochte tempels. Dit keer waren we wél zo slim geweest om de camera mee te nemen.

Loasaanse dansers en muziek, wat een

Het was een leuk optreden, wat wel wat weg heeft van deThaise muziek en dans, wat we op vorige reizen gezien hebben. Daarbij natuurlijk weer een overheerlijke verse fruitsap gedronken en afgesloten met een koude ijskoffie. We genieten.