Honeymoon: Met een Longtailboat over de Mekong

4 mei 2010 - Luang Prabang, Laos

Weer erg vroeg opgestaan. Tjemig het is vakantie hoor….! Maar kon niet anders, we hadden een leuke boottocht op de Mekong rivier geboekt. De Mekong ontspringt op het Tibetaanse Hoogland in Tibet en mondt met de Mekong-delta uit in de Zuid-Chinese Zee. De rivier is 4909 kilometer lang en wordt beschouwd als een van de belangrijke rivieren in Azië. De rivier loopt achtereenvolgens door 5 verschillende landen: China, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam.

"Ja, een reisje langs de Mekong, Mekong, Mekong, tra lala".

De eerste stop was in het dorpje Ban Xang Hai, waar we konden zien (op een papiertje….!) hoe ze ‘Lao Lao-wine’ maakten. Je verwacht een uitleg, maar een tekening moest voldoen. Mij best, want het is weer erg zweetvormig weer. Het lijkt een soort Whiskey te zijn, volgens mij.

Verderop waren allerlij marktkraampjes met prachtige handgeweven kleden, sjalen en meer van dat sort muk, maar wel erg mooi en de mensen zijn hier erg goed lachs en niet opdringerig om te binnen in hun kraampje te halen. Wel erg toeristisch opgezet. Als Laos ooit bij het grote publiek bekend wordt, zal dit zeker door grote groepen bezocht worden.

Daarna gingen mijn hubbie en ik weer de longtailboat in om naar de Pac Ou caves te varen. Dat is een oude grote grot, waar duizenden Buddhabeeldjes opgesteld staan die in de loop van de jaren naar die grot door gelovingen zijn neergezet. Weer een hele klim met trappen, maar boven aangekomen, was het wel erg mooi, al duurde het even voordat we op adem waren…

Mekong river Mekong1 Mekong3

We hebben daar wat wierrook voor onze dierbaren aangestoken en de tijd genomen om rustig rond te kijken. Wel waren er veel andere touristen, dat was wel een minpuntje, maar op zo iets komen nu eenmaal veel mensen af.

Toen we daar uitkwamen voeren we met de boot naar de overkant om te gaan lunchen (oeps, weer een trap…) De lunch was wel weer erg smakelijk en de koude ijskoffie er naast was erg verkoelen. Na een korte ‘pitstop’ weer de boot in.

Maar toen kwamen twee kleine meisjes met 2 Zebravinkjes die ze hadden gevangen. Voor 1 euro per stuk konden we ze kopen om ze weer vrij te laten… wat een kliene heksjes zijn dat!!! Maar onze dierenliefde was sterker en dus kochten we de twee kleine vogeltjes, maar besloten om ze niet daar vrij te laten, anders zijn ze binnenkort weer de klos en vangen die heksjes ze weer, dat is sneu.

Na de aankoop verder gegaan de Mekong rivier af. Na een minuut of 15 lieten we onze twee gevleugelde vriendjes los en hopen dat ze nooit meer mensen tegenkomen en ze hun verdere leven in vrijheid mogen volbrengen.

onze twee nu vrije vriendjes