Honeymoon: Kennismaking met Luang Prabang, Laos

3 mei 2010 - Luang Prabang, Laos

De eerste dag in Laos net achter de rug en deze was vooral erg zweten. Doordat het land tussen andere landen ligt, bergachtig is en niet aan de kust ligt, waait het hier praktisch niet en dat merk je.

Na bijna 2 uur vliegen in een propeller vliegtuigje kwamen we daar aan. Na het aanschaffen van onze visa, werden we opgewacht door Tjit (klikt als zachte shit…), die ons tijdens de excursies zal begeleiden en voorzien van (slecht verstaanbaar) Engels commentaar.

Luang Prabang is een van de best bewaarde steden van Azië. In de hele stad vind je oude gebouwen en tempels die bijna allemaal nog authentiek en in goede staat zijn. Door de combinatie van overblijfselen van de koloniale Franse architectuur en de goed onderhouden tempels heeft de stad een unieke sfeer. Hierdoor is Luang Prabang door UNESCO uitgeroepen tot World Heritage site.

Na even opgefrist te hebben in ons mooie en gezellige hotel, 'Ban Lao Villa', begonnen we met een tourtje langs de 4 belangrijkste tempels van Luang Prabang. Zo was daar de gouden temple van Xieng Thong, die meer oranje dan goud is, Wat That Laungen Wat Mai, die wij het mooiste vonden.

Ook zagen we een groot temple complex met de naam Vixoun, waar een mooie ‘stupa’  stond. Die was ooit door regenval in tweeen gesplitst en daarom noemen ze het de watermeloen stupa.

Wat That Laung Xieng Thong Temple  watermeloen stupa

Eigenlijk zouden we in de avond een heuvel opgaan om naar de ondergaande zon te kijken, maar ten eerste was het bewolkt en we waren zo moe en gezweet dat die zon van ons wel door de grond mag zakken, maar dan wel zonder ons…

Dus hebben we bij een locale hangout een paar biertjes gedronken en genoten van de relaxte sfeer van kaarten spelende jongeren die daar hun tijd op een leuke manier versleten.

Uiteindelijk uitgeteld in het hotel gegeten; een mix van allerlij Loasiaanse gerechten, wat geensinds tegenviel, yummie yummie, hier in Laos kunnen ze ook erg lekker koken ja.

Daarna lekker gerelaxt in onze kamer om vervolgens af te varen naar dromenland.