Cyprus 2012, deel I

19 mei 2012 - Nicosia, Cyprus

Wij zijn op vakantie in Noord Cyprus. Het Turkse deel van het prachtige eiland. Iets minder toeristisch als het Griekse zuid Cyprus.

Een klein stukje geschiedenis

In 1960 werd Cyprus onafhankelijk van Groot-Brittannië. Al snel mondde dit uit in een burgeroorlog tussen de inwoners van Griekse en Turkse komaf. De regering koos vervolgens de kant van de Grieken en zij stimuleerde hen tot een – zowel politieke als economische – boycot van de Turkse Cyprioten op het eiland. Veel Turks-Cyprioten moesten destijds vluchten voor het Griekse geweld. In 1974 ging Turkije over tot een invasie om de Turks-Cyprioten (die nog op het eiland waren) te beschermen. Met als gevolg: Turkije bezette het noordelijke deel van het eiland.

De oorlog om deze bezetting heen was van korte duur, en al snel kwam er een wapenstilstand. In 1983 werd de Turkse Republiek Noord-Cyprus opgericht. Voor Turkije een bevrijding, voor de Grieken een bezetting. Tot de dag van vandaag bestaat het eiland nog steeds uit twee delen.

Ja, en daar zijn wij nu al weer vier dagen en genieten lekker van de rust. Vlak bij het dorpje Kyrenia. We hebben een zeer ruim appartement, met 2 slaapruimtes en achter een zitje met zicht op de tuin en zwembad. Boven ons hoofd een zwaluwnest. Elke avond genieten we hier na het eten van een drankje en een gezellig gesprek. Het restaurant is trouwens ook prima te doen.

19 mei (2) 19 mei (9) 24 mei (4)

Op de eerste dag vonden we in onze kamer een mamma-poes met vier jongen. We durfden niet het personeel te waarschuwen, want ze zijn op dit eilend niet zo gek op kitten en we zijn bang dat die de babies zullen verzuipen. Dus ik lokte moeder poes (vrij kwaadaardig) naar buiten met melk en Jesse pakte de jongen onder het bed en deed ze in een emmer en gaf deze vervolgens aan de moeder buiten. Zij heeft ze intussen allen stuk voor stuk naar een andere plek in het park verhuist. Eerst naast onze bungalow, de nacht erop waren ze weer weg....

Verder het dorpje Kyrenia hier bezocht. Kyrenia is bij toeristen de bekendste badplaats van Noord-Cypru. De meeste hotels en appartementen liggen dan ook rondom deze plaats, maar het voelt niet druk aan. In de kleine oude haven vind je kleine vissersbootjes, restaurants en winkeltjes en een mooi erg oud kasteel. Heerlijk om terrasjes te pakken en rond te wandelen. De sfeer is erg prettig hier. Het dorpje hebben we nu twee keer bezocht en is erg gezellig en sfeervol.

19 mei (6) 19 mei (3) 19 mei (1)

We zijn ook bij het Kyrenia Shipwreck Museum geweest dat ligt naast de haven, in het kasteel van Kyrenia en dit museum deel heeft een van de oudste intacte scheepswrakken ter wereld. Uit welk jaar deze kwam en wanneer het ontdekt is, heb ik niet onthouden, want... het is vakantie. Het kasteel van Kyrenia.is een prachtig oud kasteel met een waanzinnig uitzicht. Het was heerlijk om daar een ruime middag door te struinen.

19 mei (7) 19 mei (8) 19 mei (10)19 mei (4) 19 mei (5)

Verder hebben we vooral aan het strandje gelegen en bij het zwembad. Kortom, niet spectaculair, maar wel erg lekker allemaal.