Belize en All Inclusive in Playa del Carmen.

22 mei 2019 - Playa del Carmen, Mexico

We laten de Maya’s en ook Guatemala achter ons en reizen de hele dag door Belize. Dat betekende wel dat we 3 keer een eerst de grens van Guatremala naar Belize moesten maken. Wat een gedoe. In de hitte de bus uit, gids die steek[penningen moet afgeven, zelf met jouw bagage de grens moet oversteken en dat allemaal in de droge hitte, maar je hebt dan wel weer een extra stempel in jouw paspoort. Over de grens merkte je wel dat je in een ander land was. Het is vooral een stuk schoner en de voertaal is hier Engels. Ze hebben hun huizen veelal op palen gebouwd. De ruimte onder het huis schuilen de huisdieren of vee vaak voor schaduw en ook wordt de auto onder het huis geparkeerd. Het heeft zeker wel een bepaalde stijl en feeling. Dit is gedaan zodat men droge voeten houdt bij overstromingen, maar ook om de luchtcirculatie optimaal te benutten. Onder de huizen liggen vaak huisdier, of staat de auto geparkeerd.

images.jpeg

Heerlijk geluncht en vervolgens weer de weg vervolgen langs de Caribische kust. We kwamen af en toe ook onderweg mooie cenotes tegen. In het noorden van de provincie Yucatan bevinden zich veel cenotes rondom de kraterrand van Chicxulub, die zich bevindt in een cirkel met een straal van ongeveer 90 kilometer rondom de plaats van inslag bij Chicxulub (je weet wel, die de dino’s uit liet sterven). Cenotes zijn een soort ronde. Deze ronde meren van ondergrondse rivieren werden door de Maya’s gebruikt voor menselijke (vrijwillige) offers. Helaas was ik de enige die het leuk leek er eentje te bezoeken, en om reistijd in te korten hebben ze besloten die over te slaan. We jammer, maar meeste stemmen gelden. Misschien dat ik aan het eind van mijn reis een bezoekje aan eentje in Mexico kan inplannen. We maakten gelukkig wel een korte stop zodat ik er één op de foto kon zetten.

20190516_083956

De andere 4 overgebleven medereizigers hebben allen een verlening en upgrade geboekt en omdat alles een beetje tegenzat heb ik mijzelf een 2 dagen upgrade cadeau gegeven. Was niet veel extra en was een All Inclusive Resort. Even twee dagen aan niets te hoeven denken dan aan hoe laat gaan we eten en heb ik voldoende ingesmeerd?

20190516_225528

Het is een aardig resort met heerlijk en afwisselend eten. Het publiek is allen niet zo netjes; veel dikke en luidruchtige Mexicanen en Amerikanen en hier en daar een bezopen Rus. Af en toe een opstootje en vooral veel geluid produceren. Dus maar met mijn vier vrienden wat rustigere plekje uitzoeken en heerlijk de bad kledij en gedragingen van de andere toeristen bekritiseren. Kortom, het is ontspannen hier!

20190517_222450